Meditatie

Talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mediteren het genezingsproces bijzonder goed en effectief kan ondersteunen. Maar ook als je niet ziek bent kan meditatie je kwaliteit van leven aanzienlijk verhogen.

Meditatie zorgt voor meer energie, een lagere bloeddruk, cholesterol, spierspanning en hartslag, een betere ademhaling en een verbeterde omgang met stress.

Meditatie heeft verder een positief effect op je zelfvertrouwen, zelfbeeld, humeur, creativiteit en nachtrust en kan op den duur angsten, pijn en verslavingsgedrag verminderen.

Meditatie is niet gebonden aan een specifieke tijd, plaats of vaste regels. Het heeft echter wel voordelen om op een vaste tijd en plaats te mediteren. Een vaste routine zorgt ervoor dat je lichaam en geest zich instellen op de meditatie, waardoor je makkelijker en sneller ontspant.

Iedereen kan leren mediteren!  

Je kunt beginnen met vijf minuten per dag en dit langzaam opbouwen tot een half uur. In het begin kan het wat onwennig aanvoelen en voel je je misschien eerder onrustig dan ontspannen. Zet toch door! Iedere beginner moet door deze gewenningsfase voordat je de heilzame effecten van meditatie kunt ervaren.

Doe nu de meditatie-oefening: leren mediteren in 4 stappen

Meditatie is een proces van zelfontdekking. Er zijn vele verschillende vormen van meditatie. Het centrale aandachtspunt van deze verschillende vormen van meditatie is: wat gaat er in mijn innerlijk om?

Door middel van meditatie kun je je zelfkennis vergroten en aanknopingspunten vinden voor zelfontwikkeling, doordat je je bewuster wordt van je denk-, gevoels- en gedragspatronen.

Wanneer je mediteert word je toeschouwer van al de gedachten, gevoelens en prikkels die door je heen gaan. Je kunt er van een afstandje naar kijken en je ervan bewust worden dat je niet deze gedachten, gevoelens en prikkels bent. Je kunt ervoor kiezen of je er wel of niet op wil reageren. Je gaat beseffen dat je een keuze hebt.