Voorbeeld en tips voor het omgaan met negatieve gedachten

Je maakt een fout en de stroom van negatieve en alarmerende gedachten komt op gang. Je betrapt jezelf op negatieve gedachten als: ‘Wat ongelooflijk stom van me! Dat had ik nooit zo moeten doen! Wat zullen ze nu wel niet van me denken? Dit is echt verschrikkelijk! Hoe kan ik dit ooit weer goedmaken? Stom, stom, stom, stom, stom!!!

  • Stap 1: STOP!
  • Stap 2: JA, ik ben in de stroom van negatieve en alarmerende gedachten terecht gekomen.
  • Stap 3: Ik reageer alsof er een ramp is gebeurd.
    In werkelijkheid heb ik een fout gemaakt en daar baal ik van.
  • Stap 4: Ik had deze fout liever niet gemaakt.
    Ik geef de er de voorkeur aan alles perfect te doen.
    Het is echter realistischer als ik van mezelf verlang mijn best te doen.
  • Stap 5: Ik mag fouten maken, van fouten kan ik leren en het maakt mijn leven een stuk leuker (de grappigste momenten zijn meestal de momenten waarop iets fout gaat) en aangenamer (ik sta mezelf toe te ontspannen).

Lees ook de volgende tips:

  1. Als je het moeilijk vindt om alle vijf de stappen in één keer te doorlopen, begin dan met de eerste twee stappen (opmerkzaamheid en acceptatie). Ben je hier eenmaal mee vertrouwd, voeg dan telkens een stap toe.
  2. Vind je het moeilijk je bewust te worden van je negatieve gedachten (opmerkzaamheid), kijk dan eens onder het kopje ‘Meditatie’.
  3. Vind je het moeilijk om de verandering blijvend in je leven door te voeren, kijk dan eens onder het kopje ‘Visualisatie’.