Wetenswaardigheden

Wist je dat…

  1. Mensen per dag gemiddeld zo’n 40.000 gedachten verwerken.
  2. Minimaal 70% van die gedachten negatief zijn of een alarmerende functie hebben.
  3. We elke dag opnieuw nagenoeg dezelfde grammofoonplaat afspelen in ons hoofd, maar ons hier veelal niet van bewust zijn.
  4. We eerder denken in termen van wat we niet willen in plaats van wat we wel willen.
  5. De gedachten die wij denken bepalen hoe wij ons voelen en hoe wij handelen.
  6. De gedachten die wij denken een grote invloed hebben op onze gezondheid.
  7. We niet zozeer overstuur raken door wat ons werkelijk overkomt, maar door onze gedachten over wat er gebeurt.
  8. Hoe meer wij proberen niet negatief te denken, hoe negatiever onze gedachten worden.
  9. Wij niet onze gedachten zijn.
  10. We zelf kunnen kiezen wat we denken.

Denken, voelen en handelen

Denken, voelen en handelen hangt nauw met elkaar samen. De gedachten die wij denken bepalen hoe wij ons voelen en hoe wij handelen. En op zijn beurt versterkt ons gedrag weer de manier waarop we denken.

Leef je maar eens helemaal in in de volgende gedachte: ‘Ik hou van je’ en spreek deze gedachte een paar keer zo overtuigend mogelijk uit. Hoe voel je je nu? Wat is het eerste dat je nu zou willen doen? Leef je vervolgens eens helemaal in in de gedachte: ‘Ik haat je’ en spreek deze gedachte een paar keer zo overtuigend mogelijk uit. Hoe voel je je nu? Wat is het eerste dat je nu zou willen doen? Merk je hoezeer je gedachten bepalen hoe jij je voelt en hoe je handelt?

Ben jij een echte denker, voeler of doener?

Één van deze drie heeft meestal de overhand. Zo heb je de echte denkers, degenen die voornamelijk in hun hoofd leven, de voelers, die snel geëmotioneerd raken en de doeners, die de hele dag in de weer zijn en moeite hebben met stilzitten.

Voor de denkers is het de uitdaging om zich meer bewust te worden van en meer in contact te komen met hun lichaam en gevoelens en om sneller in actie te komen.

De voelers hebben als uitdaging om realistischer te leren denken, hun gedrag af te stemmen op wat er werkelijk gebeurt en op basis daarvan doordacht, planmatig en evenwichtig actie te ondernemen.

Voor de doeners ligt de uitdaging in het leren uitstellen van hun directe reacties om hun gedachten en gevoelens te onderzoeken en op basis daarvan doordacht, planmatig en evenwichtig actie te ondernemen.

Wat heeft bij jou de overhand? Ben je een echte denker, voeler of doener? Sprak de kolom gezond denken je direct aan dan ben je waarschijnlijk een echte denker. Voelde je je direct aangetrokken tot de kolom gezond voelen dan heeft het voelen waarschijnlijk de overhand. En klikte je direct door onder het kopje gezond leven dan ben je hoogstwaarschijnlijk een doener.