Tips voor het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten

TIP 1:

  • Eet niet te veel en eet alleen als je echt honger hebt. Twijfel je of je echt honger hebt of gewoon lekkere trek: zoek afleiding, ga iets actiefs doen: de lekkere trek verdwijnt dan vanzelf.

TIP 2:

  • Ga nooit boodschappen doen als je honger hebt.

TIP 3:

  • Weet wat je eet: lees de etiketten van producten en vermijd producten waar veel toegevoegde suikers, zout, kleurstoffen en conserveringsmiddelen in zitten.

TIP 4:

  • Zorg dat alles wat je eet zo vers mogelijk is. Je voorkomt daarmee dat je ongewild allerlei toegevoegde suikers, zout, kleurstoffen en conserveringsmiddelen binnenkrijgt, die je lichaam belasten en uit balans brengen.

TIP 5:

  • Eet zoveel mogelijk volkoren, meergranen en tarweproducten, groente en fruit. Deze producten bevatten veel voedingsstoffen, geven langer een verzadigd gevoel en zijn goed voor de stoelgang.

TIP 6:

  • Vermijd junk-food / fast-food, kant-en-klaar-producten en gefrituurd voedsel. Neem in plaats daarvan eens een broodje gezond, een heerlijke salade, een krentenbol of een mueslibol.

TIP 7:

  • Vermijd suiker en zoetstoffen. Suiker en zoetstoffen belasten het lichaam en brengen het uit balans. Leer weer de echte smaak van voedsel kennen. Eten wordt dan een waar proef- en smaakfestijn!

TIP 8:

  • Zorg dat je voldoende antioxidanten binnenkrijgt. Antioxiden beschermen je lichaam tegen ‘vrije radicalen’ en andere schadelijke stoffen die in het lichaam vrijkomen en die ziekte en veroudering in de hand werken. Belangrijke antioxidanten die in ons voedsel voorkomen zijn: bètacaroteen (pro-vitamine A), vitamine C, vitamine E en het mineraal selenium. Bètacaroteen vindt je vooral in wortelen, oranje groenten en bladgroenten zoals broccoli, spinazie en andijvie. Vitamine C vindt je vooral in vruchten, bladgroenten, melk en lever. Vitamine E vindt je vooral in plantaardige oliën, sojabonen, broccoli, spinazie, noten, volkorenproducten, eieren en margarine. Selenium vindt je vooral in eigeel en schaal- en schelpdieren, en in mindere mate in volkorenbrood, graanproducten, vis, gevogelte en vlees.

TIP 9:

  • Veroordeel jezelf alsjeblieft niet als je een terugval hebt en van je voornemens afwijkt. Het gaat erom zo gezond mogelijk te eten, niet om perfectie na te streven. Heb je er veel moeite mee om je eetgewoonten te veranderen, kijk dan eens onder de kopjes ‘omgaan met ongezonde gewoonten’ en ‘visualisatie’.

TIP 10: