Inspanning & ontspanning

Hoe is het gesteld met jouw balans tussen inspanning en ontspanning? Beweeg je graag of het liefst zo min mogelijk? Span je je graag mentaal in, bijvoorbeeld door te lezen, leren en problemen oplossen, of doe je dit het liefst zo min mogelijk? 

Voldoende ontspanning is noodzakelijk voor je lichaam en geest om te herstellen, in balans te komen en alle indrukken die je op een dag opdoet te verwerken. Voldoende lichamelijke en geestelijke inspanning is noodzakelijk voor een goed functioneren van je lichaamsfuncties, voor een goede conditie en lichaamshouding en om de energie in je lichaam te laten stromen, in balans te brengen en stress te ontladen.

Ontspanning wordt vaak gezien als iets dat veel tijd kost en dus niet in de agenda past. Bij inspanning denken we al snel aan je in het zweet werken en afzien. Er zijn echter vele manieren van inspannen en ontspannen. Het gaat erom díe manier te vinden waar jij je goed bij voelt en waarmee je je lichaam en geest in balans krijgt. Onder onderstaande links vind je meerdere voorbeelden om lichaam en geest in balans te brengen. Probeer ze eens uit en kijk waar jij je goed bij voelt.

Klik hier als je voornamelijk denkwerk verricht

Klik hier als je voornamelijk fysieke arbeid verricht

Voorkom nare gezondheidsproblemen

In deze gejaagde tijden met haar talrijke keuzemogelijkheden, overvloed aan indrukken en onbeperkte informatievoorziening komen we maar moeilijk aan voldoende ontspanning toe. We gaan maar door, nemen onvoldoende rust en negeren de signalen van ons lichaam.

Aan de andere kant verrichten we voornamelijk zittend werk, we verplaatsen ons per auto, zoeken ’s avonds vermaak achter de televisie en de afstandsbediening is een verlangstuk van ons lichaam geworden. Aan voldoende gezonde inspanning ontbreekt het dus ook nog wel eens.

Het resultaat hiervan is dat lichaam en geest uit balans raken en we daardoor sneller moe en geprikkeld zijn, niet lekker in ons vel zitten en vatbaarder zijn voor overgewicht, stress en allerlei lichamelijke, psychische en psychosomatische klachten. Met een eenvoudige wijziging in je dagelijkse routine voel je je al gelijk een stuk beter en voorkom je nare gezondheidsproblemen:

Tips:

  1. Zorg ervoor dat je dagelijks een kwartier tot een half uur inspanning inroostert. Bij voorkeur in de ochtend of voormiddag. Probeer daar een routine van te maken.
  2. Zorg ervoor dat je dagelijks een kwartier tot een half uur ontspanning inroostert. Bij voorkeur in de namiddag of avond. Zorg verder voor meerdere korte, ontspannende pauzes door de dag heen. Probeer daar een routine van te maken. Heb je daar veel moeite mee, kijk dan eens onder de kopjes ‘omgaan met ongezonde gewoonten’ en ‘visualisatie’.
  3. Als je evenveel denkwerk als fysieke arbeid verricht, breng jezelf dan in balans door te zorgen voor voldoende ontspanning en rust.