Als je je vooral fysiek inspant

In balans blijven:

Als je vooral fysieke inspanning verricht en weinig tot geen mentale inspanning, zorg dan voor voldoende lichamelijke ontspanning en psychische inspanning. Zo hou je je hersens fit en voorkom je overbelasting van het lichaam, lichamelijke klachten, blessures en ongelukken.

Psychische inspanning:

  • Spelletjes spelen: dammen, schaken, stratego, triviant, puzzelen, kruiswoordraadsels, etc.

  • Leren: Een talencursus of internetcursus volgen, een avondstudie volgen, je verdiepen in astrologie, filosofie, psychologie, sociologie, bedrijfskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, aardrijkskunde, management, verkoop, economie, politiek, beleggen, informatieve programma’s kijken (bijvoorbeeld teleac), seminars en literaire voordrachten bijwonen, etc.
  • Lezen: kranten, informatieve tijdschriften, boeken, vakliteratuur, zelfontwikkelingsboeken gedichtenbundels, etc.
  • Schrijven: een boek of autobiografie schrijven, korte verhalen schrijven, gedichten/haiku’s schrijven, een dagboek bijhouden, etc.
  • Overige denkactiviteiten: een website bouwen, je financiën op orde brengen, een interieur- of tuinontwerp op schaal maken, een modelvliegtuig bouwen, etc.

Lichamelijke ontspanning:

  • Alleen: Muziek luisteren, lichte yogaoefeningen, rek- en strekoefeningen, zingen, ontspanningsoefeningen, geleide meditatie / visualisatie, lekker onderuit en stripboeken of moppenboeken lezen, uitgebreid in bad gaan of naar de sauna gaan, een uiltje knappen (vergeet de wekker niet te zetten!), naar de schoonheidsspecialiste of een massagesalon gaan, etc.
  • Samen: naar de bioscoop gaan of thuis een film kijken, een theatervoorstelling bijwonen, uit eten gaan, een vriend of vriendin bellen en gezellig kletsen, een gezellige avond met vrienden of je partner doorbrengen, etc.