Omgaan met ongezonde gewoonten

Alle gedrag is aangeleerd en kun je dus ook weer afleren. Verander nu in 5 eenvoudige stappen je ongezonde gewoonten.

Wat het soms zo lastig maakt om aangeleerd gedrag af te leren is dat wij veelal op de ‘automatische piloot’ leven: we handelen uit gewoonte, zonder erbij na te denken. Als we ongewenst gedrag af willen leren en onszelf gezond gedrag aan willen leren, dan zullen we de ‘automatische piloot’ tijdelijk af moeten zetten en onszelf bewust het nieuwe gedrag moeten aanleren tot het een automatisme is geworden.

Dit lijkt ingewikkeld, maar als je de onderstaande vijf stappen consequent toepast, zul je zien dat het ingewikkelder lijkt dan het is. In het begin zal het wat onwennig aanvoelen, maar hoe vaker je de stappen doorloopt, hoe meer je ermee vertrouwd raakt en hoe makkelijker het je af zal gaan. Waarschijnlijk zul je er zelfs plezier in krijgen. Het gevoel invloed te kunnen uitoefenen op je eigen gedrag, ook als gewoonten zeer diep ingeslepen zijn, zal je doen verlangen naar meer! Doe nu de vijf stappen:

Stap 1: Opmerkzaamheid

Probeer jezelf er telkens op te betrappen wanneer je weer in je oude gewoonte terugvalt. Onderschep dit ongezonde gedragspatroon door hardop of in gedachten STOP! te zeggen. Door het ongezonde gedragspatroon te onderbreken, wordt je je bewust van wat je doet en kun je er verandering in aanbrengen.

Stap 2: Acceptatie

Erken dat je in je oude gewoonte terugvalt: ‘Ja, ik val nu terug in mijn oude gedragspatroon’. Omarm je ongezonde gewoonte, vecht er niet tegen en veroordeel jezelf alsjeblieft niet voor het terugvallen in je oude gewoonte: het geeft je juist de kans om je te oefenen in je nieuwe, gezonde gedrag. Door te accepteren dat je in je oude gedragspatroon bent teruggevallen, wordt het voor jezelf duidelijk wat je precies doet en wat je wil veranderen.

Door JA te zeggen tegen je ongezonde gewoonten, laat je je weerstand ertegen los. En dit is erg belangrijk, want weerstand houdt datgene waar je weerstand tegen biedt in stand, het houdt je aandacht gericht op wat je niet wil. Dit is de reden waarom jezelf forceren om op een andere manier te handelen dan je gewend bent, zonder eerst je huidige gedrag volledig te accepteren, niet werkt.

Stap 3: Verlangen uitspreken

Herinner jezelf aan je verlangen, aan het doel dat je wil bereiken. Herinner jezelf eveneens aan het gedrag dat er voor nodig is om je verlangen werkelijkheid te laten worden. Spreek je verlangen hardop of in gedachten uit: ‘Ik verlang ernaar……(wens/verlangen)………en om dit verlangen te realiseren wil ik ……(gedrag)…….doen’. Formuleer je verlangen in positieve zin (ik verlang naar meer beweging), niet in negatieve zin (ik verlang ernaar niet de hele avond voor de televisie te hangen).

Stap 4: De ‘automatische piloot’ uitschakelen

Het is nu belangrijk het gezonde, gewenste gedrag zo bewust mogelijk uit te voeren. Richt je volledige aandacht op je handelen. Het is tijd voor actie. Houd jezelf voor: ‘Ik ga nu direct over tot actie, zonder er eerst uitgebreid over na te denken’. Hiermee voorkom je dat je gaat piekeren en allerlei excuses en uitvluchten gaat verzinnen om het nieuwe, gezonde gedrag niet toe te hoeven passen.

Niet denken, gewoon doen en ervaren hoe het is om op deze nieuwe manier te handelen. Kijk naar wat goed gaat en wat je er leuk aan vindt. Bedank mogelijke negatieve en alarmerende gedachten voor het feit dat ze je proberen te waarschuwen en richt je aandacht opnieuw op je handelen. Blijf aandachtig tot je het nieuwe, gezonde gedrag hebt uitgevoerd.

Stap 5: Herhalen tot je het nieuwe gedrag ‘automatisch’ toepast

Onderschep jezelf elke keer als je in je oude gewoonte terugvalt en doorloop dan consequent stap 1 tot 4. In het begin kost het je wat inspanning. Zet toch door en laat je verlangen spreken. Hoe vaker je het nieuwe, gezonde gedrag herhaalt, hoe makkelijker het je afgaat. Uit onderzoek blijkt dat je nieuw gedrag minimaal 30 dagen consequent moet toepassen voor het een automatisme is geworden.

Na een tijdje merk je tot je verbazing dat je het nieuwe, gezonde gedrag spontaan toepast. Je hoeft er niet meer bij na te denken of je ervoor in te spannen. Je kunt er gewoon heerlijk van genieten. Complimenteer jezelf ondertussen voor elke keer dat je je oude gewoonte onderschept en positief ombuigt.

Klik hier voor een VOORBEELD en TIPS