Voorbeeld en tips voor het omgaan met ongezonde gewoonten

Voorbeeld:

Elke avond vertoef je uren voor de televisie. Je verlangt ernaar meer te bewegen, je energieker te voelen en actiever en gezonder te leven. Je maakt een persoonlijk plan waarin je besluit voortaan de trap te nemen in plaats van de lift, te fietsen en lopen in plaats van in de auto te stappen en te gaan joggen. Met een vriendin spreek je af om drie avonden in de week te joggen. Tot nu toe hebben jullie je aan deze afspraak gehouden, maar je vriendin heeft zonet afgebeld. Je ploft op de bank neer en twijfelt of je zult gaan.

  • Stap 1: STOP!
  • Stap 2: JA, ik val nu terug in mijn oude gedragspatroon.
  • Stap 3: Ik verlang ernaar meer te bewegen, me energieker te voelen en actiever te leven. Om dit te realiseren wil ik drie keer in de week joggen, met of zonder mijn vriendin.
  • Stap 4: Ik ga nu direct over tot actie, zonder er eerst uitgebreid over na te denken: ik kleed me zo snel mogelijk om en ga direct de deur uit om te joggen.
    Ik richt mijn aandacht volledig op het omkleden, de deur uitgaan en joggen en bedank mogelijke negatieve en alarmerende gedachten, maar ga daar niet op in.
  • Stap 5: Ik ben trots op mezelf dat ik toch heb gejogd ondanks dat mijn vriendin niet meeging. Ik ben trots op mezelf dat ik actie onderneem om gezonder te leven.
    Ik ben goed bezig en ik wil en kan dit volhouden. Elke keer als ik in mijn oude gewoonte verval herhaal ik gewoon stap 1 tot en met 4.

Lees ook de volgende tips:

  1. Zorg ervoor dat je elke keer als je in je oude gewoonte dreigt terug te vallen alle vijf de stappen achtereenvolgens doorloopt.
  2. Lukt dit je niet, vraag jezelf dan af of je verlangen wel sterk genoeg is en of je deze verandering werkelijk voor jezelf doorvoert of voor een ander!
  3. Vind je het moeilijk jezelf te betrappen op oude gewoonten of vind je het moeilijk om direct tot actie over te gaan, kijk dan eens onder het kopje ‘Visualisatie’.