Voorbeeld en tips om de drama uit je leven te bannen

Voorbeeld:

De vriend van Meike heeft het na vijf jaar onverwacht uitgemaakt. Meike raakt helemaal in paniek, ze kan zich niet meer concentreren op haar werk en barst voortdurend in tranen uit. Ze heeft nergens meer zin in en voelt zich futloos en verdooft. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen verdriet, woede en angst.

Een stroom van alarmerende gedachten raast onophoudelijk door haar hoofd: ‘Dit is verschrikkelijk! Dit mag mij niet overkomen. Ik kan niet zonder hem. Ik wil niet leven zonder hem. Hoe moet ik nu verder? Hoe durft hij het zomaar uit te maken, zonder enige reden. Zoiets mag je niet doen. Wat zullen anderen hier wel niet van zeggen? Heeft hij een ander? Ben ik niet goed genoeg? Hoe kan hij mij dit aandoen? Dit is verschrikkelijk, dit mag niet gebeuren!

Twee weken later is Meike’s situatie onveranderd. Haar omgeving begint zich zorgen over haar te maken en op advies van een vriendin doorloopt zij de onderstaande vijf stappen:

  • Stap 1: STOP!
  • Stap 2: Ja, ik ben in de ban van de drama geraakt. Ik geef er de voorkeur aan te bedaren en rustig te kijken naar wat er werkelijk aan de hand is.
  • Stap 3: Als ik eerlijk ben had ik het eigenlijk wel aan kunnen zien komen. We leefden het laatste jaar langs elkaar af, we deden nauwelijks nog leuke dingen samen en we hadden meer ruzie dan dat we samen lachten. Ik heb zelf weinig gedaan om hier verandering in te brengen, ik vond dat alles zijn schuld was en dat hij maar moest veranderen. Ik had er met hem over kunnen praten, hem kunnen vertellen hoe ik me voelde en waar ik behoefte aan had. Ik had zelf iets leuks kunnen plannen voor ons tweeën en ik had een positievere bijdrage kunnen leveren aan de sfeer.
  • Stap 4: Ik ga alsnog op een rustige, open en eerlijke manier met hem praten en hem vragen of zijn beslissing definitief is. Zo nee, dan ga ik er alles aan doen om onze relatie te verbeteren. Zo ja, dan zal ik daar waarschijnlijk een tijdje verdrietig over zijn, maar het leven gaat door en ik ben ervan overtuigd dat ik weer iemand zal ontmoeten, waarmee het net zo goed of zelfs wel beter klikt. 
  • Stap 5: Ik heb hiervan geleerd dat een gezonde relatie geen vanzelfsprekendheid is, maar iets waar ik mede verantwoordelijk voor ben en dagelijks aan moet werken.

Lees ook de tips:

  1. Vind je het moeilijk negatieve emoties los te laten, kijk dan eens onder het kopje ‘Meditatie’.
  2. Vind je het moeilijk om negatieve en alarmerende gedachten los te laten, kijk dan eens onder het kopje ‘Omgaan met negatieve gedachten’ en ‘Meditatie’.
  3. Vind je het moeilijk om de verandering blijvend door te voeren in je leven, kijk dan eens onder het kopje ‘Visualisatie’.