In contact met mijn emoties

De meest gezonde manier om met je emoties om te gaan is je emoties toelaten en ze gewoonweg ervaren, zonder in te grijpen. Je kunt jezelf trainen om niet in te grijpen in de natuurlijke beweging van je emoties. Dit is mogelijk in 5 eenvoudige stappen. Je leert jezelf dan op een gezonde manier met je emoties om te gaan.

Als je je emoties toelaat en ze gewoon ervaart, probeer je de emotie noch te onderdrukken, noch je eraan vast te klampen. In het begin kan dit moeilijk voor je zijn, vooral als het een gewoonte voor je is om je emoties automatisch weg te drukken of ze weigert los te laten. Het kan ook beangstigend of bedreigend lijken om emoties toe te laten of ze los te laten. Alles valt echter te leren.

Zowel het wegdrukken van emoties als het vastklampen aan emoties heeft op den duur gevolgen voor onze gezondheid: het lichaam raakt overbelast en uit balans en de stroom van negatieve en alarmerende gedachten raakt versterkt. Reden genoeg dus om jezelf een nieuwe, gezonde manier aan te leren om met je emoties om te gaan. Doe nu de vijf stappen om in contact te komen met je emoties:

Stap 1: voorbereiding

Kies een rustige plaats uit waar je je prettig voelt en waar je niet gestoord kan worden. Ga gemakkelijk zitten of liggen, maak knellende kleding los en sluit je ogen. Zeg tegen jezelf dat je alle tijd van de wereld hebt en dat je je nu nergens druk om hoeft te maken.

Stap 2: ontspannen

Ontspan je lichaam van top tot teen. Laat alle delen van je lichaam helemaal zwaar en warm worden. Neem er rustig de tijd voor om je helemaal te ontspannen. Ga bij jezelf na hoe je lichaam aanvoelt. Mocht je nog ergens in je lichaam spanning voelen, ga daar dan met je aandacht naartoe, kruip als het ware in de spanning en voel hoe deze langzaamaan helemaal oplost. Geniet van dit heerlijke ontspannen gevoel, je hoeft je nergens meer druk om te maken.

Stap 3: negatieve emoties ervaren, zonder in te grijpen

Denk aan een situatie waarin je je verdrietig, boos, angstig, schuldig, beschaamd, afgunstig, jaloers of afkerig voelde. Neem in eerste instantie een situatie die niet al te beladen voor je is. Leef je helemaal in de situatie in. Voel hoe de emotie aanzwelt. Volg deze beweging aandachtig. Vind je dit beangstigend, geef de emotie dan toestemming om er te zijn en blijf je ervan bewust dat deze emotie je alléén kan schaden als je de emotie onderdrukt. Probeer er geen invloed op uit te oefenen, laat de emotie gewoon op haar natuurlijke beloop. Ga na wat je precies voelt in je lichaam en waar. Ga na of de energie van de emotie op één plek blijft hangen of zich verplaatst. Ga na of de energie een bepaalde kleur of vorm heeft.

Volg de energie aandachtig, waar deze ook heengaat en merk op wanneer de energie van de emotie krachtiger wordt, haar hoogste piek bereikt en weer langzaam wegebt. Ga na of de energie je lichaam ergens verlaat of dat de energie gewoonweg oplost. Het kan zijn dat je spontaan begint te huilen, bibberen, zweten of kippenvel krijgt. Ook kan het zijn dat je moet gapen of boeren. Dit zijn allemaal manieren van het lichaam om stress te ontladen en de energie weer te laten stromen in die gebieden van je lichaam waar de emotie zich heeft vastgezet. Laat het maar gewoon gebeuren, grijp niet in, klamp je er niet aan vast, laat de energie haar eigen weg gaan. Blijf de energie aandachtig volgen tot deze in het niets is opgelost.

Stap 4: positieve emoties ervaren, zonder in te grijpen

Denk vervolgens aan een situatie waarin je genegenheid of liefde voelde voor jezelf of een ander. Je kunt ook kiezen voor een situatie waarin je je trots, opgelucht, gelukkig, blij of vreugdevol voelde. Leef je helemaal in de situatie in. Voel hoe de emotie aanzwelt. Volg deze beweging aandachtig. Probeer er geen invloed op uit te oefenen, laat de emotie gewoon op haar natuurlijke beloop en geef de emotie toestemming om er te zijn. Ga na wat je precies voelt in je lichaam en waar. Ga na of de energie van de emotie op één plek blijft hangen of zich verplaatst. Ga na of de energie een bepaalde kleur of vorm heeft.

Volg de energie aandachtig, waar deze ook heengaat en merk op wanneer de energie van de emotie krachtiger wordt, haar hoogste piek bereikt en weer langzaam wegebt. Ga na of de energie je lichaam ergens verlaat of dat de energie gewoonweg oplost. Grijp niet in, klamp je er niet aan vast, laat de energie haar eigen weg gaan. Blijf de energie aandachtig volgen tot deze in het niets is opgelost.

Stap 5: afronding

Span je spieren nu één voor één aan. Begin bij je tenen en werk langzaam naar boven tot je gezichtsspieren. Doe je ogen open en rek je flink uit. Als je ligt, kom dan langzaam overeind en blijf nog even rustig zitten tot je lichaam vanzelf aangeeft dat het wil bewegen. Als je wilt kun je je ervaringen en inzichten opschrijven na elke oefensessie. Op die manier kun je je eigen vorderingen bijhouden.

Lees ook de tip:

  • Blijf je het moeilijk vinden om emoties toe te laten of los te laten, of heb je er moeite mee niet in te grijpen in de ervaring: kijk dan eens onder de kopjes ‘Meditatie’ en ‘Visualisatie’ .