Voorbeeld en tips voor het leren omgaan met negatieve emoties

Voorbeeld:

Je maakt een fout en wordt overmand door schuldgevoel. Het schuldgevoel blijft je de hele dag achtervolgen, het lukt je maar niet het los te laten.

  • Stap 1: Ja, ik klamp me vast aan mijn emoties.
  • Stap 2: JA, ik voel me schuldig.
    Ik hoef er niet bang voor te zijn, deze emotie kan mij niet schaden. Ik hoef mij er ook niet aan vast te klampen, deze emotie kan het probleem niet ongedaan maken of oplossen.
  • Stap 3: Ik geef mezelf toestemming deze emotie volledig te ervaren, zonder in te grijpen. Wat voel ik precies ? Waar in mijn lichaam voel ik dat? Beweegt het door mijn lichaam heen of blijft het op één plek hangen? Wordt het krachtiger, is het op zijn krachtigst, of neemt het in kracht af?
  • Stap 4: (1) Heb ik een realistisch doel gesteld? NEE, ik voerde een nieuwe taak uit en heb daarbij de lat te hoog gelegd. (2) Heb ik realistische verwachtingen gesteld ten aanzien van mezelf en/of anderen? NEE, ik verwacht van mezelf dat ik perfect ben en geen enkele fout maak, ook als ik iets nieuws uitprobeer. (3) Schat ik mezelf op waarde? NEE, ik ben onzeker over mijn prestaties en dwing mezelf dan ook tot het uiterste.

Lees ook de tips:

  1. Vind je het moeilijk negatieve emoties los te laten, kijk dan eens onder het kopje ‘Meditatie’.
  2. Is het beangstigend voor je negatieve emoties toe te laten en te ervaren, kijk dan eens onder de kopjes ‘In contact met mijn emoties’, ‘Meditatie’ en ‘Visualisatie’.
  3. Vind je het moeilijk om de verandering blijvend door te voeren in je leven, kijk dan eens onder het kopje ‘Visualisatie’.