Balansoefeningen

Oefening 1: Je energie richten vanuit het midden

Stap 1: voorbereiding

Kies een rustige plaats uit waar je je prettig voelt en waar je niet gestoord kan worden. Ga gemakkelijk zitten of liggen, maak knellende kleding los en sluit je ogen. Zeg tegen jezelf dat je alle tijd van de wereld hebt en dat je je nu nergens druk om hoeft te maken.

Stap 2: ontspannen

Ontspan je lichaam van top tot teen. Ontspan eerst je tenen, voeten, enkels, kuiten, knieën, bovenbenen en bekken, laat ze helemaal zwaar worden. Ontspan vervolgens je buik, rug, borst, schouders, bovenarmen, ellebogen, onderarmen, pols, handen en vingers, laat ze eveneens helemaal zwaar worden. Ontspan ten slotte je nek, keel, achterhoofd, voorhoofd, ogen, wangen, lippen, kaken en de wortel van je tong, laat ze helemaal zwaar worden.

Neem er rustig de tijd voor om je helemaal te ontspannen. Laat alle lichaamsdelen zwaar en warm worden. Ga bij jezelf na hoe je lichaam aanvoelt. Mocht je nog ergens in je lichaam spanning voelen, ga daar dan met je aandacht naartoe, kruip als het ware in de spanning en voel hoe deze langzaamaan helemaal oplost. Geniet van dit heerlijke ontspannen gevoel, je hoeft je nergens meer druk om te maken.

Stap 3: je energie richten vanuit je midden

Ga nu met je aandacht naar het punt vlak onder je navel. Inspecteer deze ruimte: hoe groot is deze ruimte en welke vorm en kleur heeft de ruimte? Stel je voor dat deze ruimte een accu is. Ga na hoe vol je accu is: leeg, bijna leeg, halfvol, nagenoeg vol of helemaal opgeladen. Als je accu niet helemaal opgeladen is dan kun je dat nu doen: stel je voor hoe de accu van alle kanten energie naar zich toetrekt en zich oplaadt. Je kunt je ook voorstellen, als je dat makkelijker vindt, dat je de accu aansluit op je navel en deze zich vervolgens oplaadt via je navel. Ga hiermee door tot je accu volledig opgeladen is.

Je kunt nu met je energie gaan spelen en het overal naar toe laten stromen waar jij wil. Laat de energie bijvoorbeeld eens vanuit je accu in je rechterbeen stromen en vervolgens weer terug naar je accu. Herhaal dit met je linkerbeen, je borst, je linker en rechterarm en je hoofd. Ga na hoe dit aanvoelt en wat dit met je doet. Als je in het begin weinig tot niets voelt, geef het dan de tijd. Hoe vaker je deze oefening herhaalt, hoe beter het je lukt om je energie te richten vanuit je midden. Laat de energie nu vanuit je accu door je hele lichaam stromen en verzamel de energie ten slotte weer in je accu.

Stap 4: Afronding

Span je spieren één voor één aan. Maar voordat je een spier aanspant stuur je eerst je energie vanuit je midden (je accu) naar deze spier. Begin bij je tenen en werk langzaam naar boven tot je gezichtsspieren. Doe je ogen open, stuur je energie vanuit je midden (je accu) door je hele lichaam en rek je vervolgens flink uit. Verzamel je energie weer in je midden (je accu) en kom langzaam overeind tot je staat. Ga elke keer als je deze oefening hebt gedaan na welke invloed deze oefening heeft op je leven. Merk je dat je meer vanuit je midden, vanuit jezelf leeft? En merk je dat je bewuster met je energie omgaat?

Oefening 2: Handelen vanuit het midden

Stap 1: voorbereiding

Ga in het midden van de ruimte staan met je voeten op schouderbreedte afstand van elkaar, verdeel je gewicht over je hiel en de bal van je voet, buig licht door je knieën, span je bil- en buikspieren aan en druk je borst lichtjes naar voren, ontspan je schouders, trek je kin lichtjes naar je hals en laat je hoofd ontspannen boven je schouders rusten, alsof je hoofd aan een touwtje bungelt.

Stap 2: je energie richten vanuit het midden

Verzamel je energie in je midden en laad je accu op als dit nodig is (zie vorige oefening). Laat nu de energie vanuit je midden (je accu) door je hele lichaam stromen en vervolgens weer terug naar je midden. Doe dit een paar keer en verzamel ten slotte je energie weer in je midden.

Stap 3: handelen vanuit het midden

Draai vanuit je heupen van links naar rechts. Laat je armen slap en ontspannen mee zwieren en draai je knieën ontspannen mee. Je voeten blijven op dezelfde plek staan en je hoofd draait ontspannen mee, waarbij je ogen op dezelfde hoogte gericht blijven. De kracht komt vanuit je heupen, je armen en benen blijven ontspannen. Draai steeds sneller met je heupen van links naar rechts.

Laat nu, terwijl je je heupen blijft draaien, de energie vanuit je midden naar je benen stromen tot in je tenen. Ervaar wat dit met je doet. Verzamel, al draaiende, de energie weer in je midden. Laat de energie vervolgens vanuit je midden naar je armen stromen tot in je vingertoppen. Ervaar wat dit met je doet. Verzamel de energie weer in je midden en verminder je draaisnelheid tot je helemaal stil staat.

Stap 4: afronding

Blijf even rustig stilstaan en adem een paar keer diep tot in je onderbuik. Stuur je energie vervolgens vanuit je midden (je accu) door je hele lichaam en rek je flink uit. Verzamel tot slot je energie weer in je midden (je accu). Ga elke keer als je deze oefening hebt gedaan na welke invloed deze oefening heeft op je leven. Merk je dat je meer vanuit je midden handelt? En merk je dat je meer ontspannen en evenwichtig handelt?

Tip:

  • Een teveel aan energie kun je eenvoudigweg afvoeren via je voeten de aarde in: laat het teveel aan energie vanuit je midden (je accu) naar beneden stromen in je voeten en stel je voor dat de energie vanuit je voetzolen de aarde instroomt.