Oefening 1 voor een positief zelfbeeld

Jezelf volledig accepteren zoals je bent

Stap 1: Je bewust worden van de eigenschappen en trekken die je als ‘slecht’ bestempelt
Schrijf eens op waar je jezelf om veroordeelt en de eigenschappen die je probeert te onderdrukken of te camoufleren. Ik bekritiseer, veroordeel of berisp mezelf als ik…………ben/doe. Schrijf vervolgens op welke eigenschappen van anderen je veroordeelt. Ik bekritiseer, veroordeel of berisp anderen als zij……….zijn/doen.

Stap 2: Je bewust worden van de positieve werking van deze eigenschappen en trekken 
Ga voor elke eigenschap en karakter- of persoonlijkheidstrek, die je onder stap 1 opgeschreven hebt, na in welke situatie dit juist een positieve uitwerking kan hebben.

Bijvoorbeeld als je jezelf geen rust gunt en steeds maar doorjaagt omdat je ‘luiheid’ als iets slechts ziet, dan kun je juist de heilzame werking van even niets doen gaan inzien door te kijken naar de positieve werking ervan in sommige situaties: nieuwe energie opdoen, een onderbreking om tot een creatieve doorbraak te komen, het voorkomen van ziekte als je voelt dat je op het randje zit, je gedachtenpatroon doorbreken als je in een negatieve denkspiraal zit, even tijd voor jezelf om jezelf te vragen hoe je je voelt en wat je op dit moment nodig hebt, etc.

Stap 3: Omarm deze eigenschappen en trekken van jezelf nu liefdevol 
Plak nu de onder stap 1 genoemde eigenschappen en trekken het label ‘goed’ op. Voel wat dit met je doet. Als je ze werkelijk als ‘goed’ ervaart dan voelt het alsof er een last van je afvalt. Laat de weerstand tegen je ongewenste eigenschappen volledig los. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ze opeens enorm op gaan spelen. Juist door deze delen van jezelf te erkennen en liefdevol te omarmen, krijg je er meer grip op en gaan ze vóór je werken.

Stap 4: Je voorkeur uitspreken
Door je ongewenste eigenschappen en trekken volledig te erkennen en tegelijkertijd je voorkeur uit te spreken, laat je jezelf volledig in je waarde, je mag er helemaal zijn en je kiest tegelijkertijd hoe je je op dat moment wil presenteren naar de buitenwereld toe.

Voorbeeld:

Ik bekritiseer en berisp mezelf als ik niets zinvols doe en maar een beetje op de bank hang of naar de lucht zit te staren. Ik veroordeel mezelf dan als lui en onproductief, met als gevolg dat ik de hele dag als een kip zonder kop rondren, me onrustig en schuldig voel en mezelf niet genoeg rust gun.

  • Stap 1: Ik bekritiseer, berisp en veroordeel mezelf als lui.
  • Stap 2: De voordelen van luiheid zijn dat even niets doen en lekker luieren mij weer nieuwe energie geeft, mij tot nieuwe inzichten brengt, mijn emoties weer in balans brengt,  mij uit een negatieve denkspiraal haalt, ik even bij mezelf stil kan staan, bij mijn gevoelens, behoeften en verlangens en ik mijzelf even bewust een compliment kan geven, etc.
  • Stap 3: Ik geef mezelf toestemming om lui te zijn. Mijn luiheid werkt op dit moment in mijn voordeel omdat ik merk dat ik op het randje van een verkoudheid of griep balanseer. Of: mijn luiheid werkt op dit moment in mijn voordeel omdat ik tegen een probleem aan loop waar ik niet uitkom en even ‘dagdromen’ mijn creativiteit weer op gang kan brengen.

Of:

  • Stap 3: Ik geef mezelf toestemming om lui te zijn….EN ik geef er op dit moment de voorkeur aan actief te zijn omdat ik de deadline voor het schrijven van mijn rapport wil halen.

Pas hierbij op dat je niet tegen jezelf zegt: Maar…ik geef er de voorkeur aan. Het woord ‘maar’ maakt de erkenning van je  eigenschappen en trekken ongedaan. Door EN te zeggen blijf je ze erkennen, terwijl je er tegelijkertijd de voorkeur aan geeft je op een andere manier te presenteren.