Oefeningen om verlegenheid te overwinnen

Dé remedie voor angst is ontspannen

Verlegenheid wil zeggen ‘angst in sociale situaties’. Dé remedie voor angst is ontspannen: ontspannen mensen zijn niet bang. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt jezelf echter wel trainen in het ontspannen. Je kunt van het internet bestanden downloaden met geleide meditaties en visualisaties of deze in de winkel kopen. Je kunt ook de oefeningen doen onder de kopjes ‘meditatie’ en ‘visualisatie’.

Wanneer je verlegen bent heb je niet alleen de neiging om te verkrampen in sociaal gezelschap. Je hebt ook de neiging om voortdurend bezig te zijn met hoe je op anderen overkomt en hoe anderen je be- of veroordelen bij alles wat je zegt en doet. Misschien probeer je sociale situaties zo veel mogelijk te vermijden. Of probeer je je verlegenheid te onderdrukken of te maskeren, maar meestal heeft dat een averechts effect: de verlegenheid wordt erger.

Laat je weerstand tegen verlegenheid los

Door JA te zeggen tegen je verlegenheid, laat je je weerstand ertegen los. En dit is erg belangrijk, want weerstand houdt datgene waar je weerstand tegen biedt in stand, het houdt je aandacht gericht op wat je niet wil. Dit is de reden waarom jezelf forceren om zelfverzekerd, assertief en spraakzaam te zijn in sociale situaties, zonder eerst je verlegenheid volledig te accepteren, niet werkt. Alleen ‘ja’ zeggen is bij verlegenheid echter niet voldoende. De angst zit er vaak zo diep in dat een tegengestelde techniek meer resultaat oplevert.

Probeer ook de volgende techniek eens:

Neem je voor om in sociaal gezelschap zo verlegen mogelijk te zijn. Doe enorm je best om zo verlegen mogelijk over te komen en zeg meerdere keren tegen jezelf: Ik wil zo verlegen mogelijk overkomen in dit gezelschap! Of als je snel bloost: Ik wil zo erg mogelijk blozen, ik wil dat mijn hoofd zo rood mogelijk aanloopt!

Je zult merken dat je op die manier volledig JA zegt tegen je verlegenheid, je angst volledig omarmt en je weerstand loslaat, waardoor je door je angst heengaat en de verlegenheid als sneeuw voor de zon verdwijnt. Herhaal deze techniek elke keer als je in sociaal gezelschap verkeert. Op den duur verdwijnt de verlegenheid dan vanzelf en zul je deze techniek niet meer nodig hebben.

Deze technieken werken bij allerlei soorten angst. De angst is namelijk hetzelfde. De intensiteit van de angst en datgene waar je je angst op richt (een spin, een kleine ruimte, een sollicitatiegesprek, etc.) verschilt slechts.